Pantanal: Estrada Parque

5 juli 2015 - Pantanal, Brazilië

En ja hoor, we zien een blauwe lucht! Vandaag staat een trip dieper de Pantanal in langs de Estrada Parque met een open jeep op ons programma, en Marcello gaat opnieuw met ons mee. We rijden door de jungle op een kaarsrechte niet verharde weg en spotten al snel de eerste kaaimannen. Niet veel verder toont Marcello ons de voetstappen van een moeder met baby jaguar. Hij vermoedt dat de sporen vrij vers zijn, en zo groeit onze hoop om een jaguar te zien. Voorlopig      lukt dat niet, zelfs niet wanneer Marcello uit de jeep stapt om zo te gaan kijken. Maar geen probleem, we zien net als gisteren veel vogels, capibara's, herten, ... en krijgen opnieuw het verslavende safari-gevoel dat we kennen van vorig jaar in Zuid-Afrika.

We merken al gauw opnieuw tucans en ooievaars op, en blijven telkens even staan om te kijken. Heel af en toe kruisen we andere jeeps, maar dat is beperkt. Gek genoeg zijn hier zeer weinig toeristen, laat staan niet-Brazilianen. De prijs van de Pantal trips zal er wel mee te maken hebben, ook wij hebben lang getwijfeld of we wel naar hier zouden komen maar dat zou zijn zoals naar Peru gaan en niet naar Machu Picchu.

Voor lunch stoppen we aan een Fazenda. Er ligt een bal dus al gauw wordt er gevoetbald, en even later worden er kleine goals aangesleept voor ons. Wanneer we even in de hangmatten liggen te schommelen roept Emiel plots dat hij een blauwe ara heeft zien overvliegen. Hij is de enige die het heeft gezien en de grootste dierenkenner onder ons, maar later bij het eten zegt Marcello dat ze heel zeldzaam zijn dus Emiel zou zich kunnen hebben vergist (of zijn wensen voor werkelijkheid hebben genomen want hij wil Blue en Jewel wel heel erg graag zien).
Bij het lunchbuffet is er deze keer spaghetti, dus Louis eet eindelijk iets anders dan rijst en klein beetje vlees. Zijn eetgewoontes blijven een jaarlijks terugkerende uitdaging.

Na de lunch neemt Marcello ons mee voor een verrassing voor de jongens. Zij kijken al sinds gisteren bewonderend naar de halsketting met kaaimantanden die Marcello draagt, en hij heeft ons uitgelegd dat die volledig is gemaakt met wat hij uit de natuur heeft gehaald, zelfs het touw. Nu wil hij er eentje voor Emiel en Louis maken. We maken een korte wandeling op zoek naar een kaktus met bladeren waarvan hij touw kan maken. Met veel show hakt hij de bladeren af met het grote mes dat hij altijd achteraan aan zijn broek draagt. Dan stroopt hij de buitenkant van elk blad af met een lepel tot er enkel lange vezels overblijven. Die draait hij in elkaar tot echt touw waaraan de kaaimantand komt. De jongens zijn superblij met zo'n stoer kado!

We gaan opnieuw rijden en we zijn de fazenda nog niet uit of Marcello wijst ons vlakbij twee blauwe ara's aan. Emiel had dus gelijk, en zo we hebben het meest zeldzame dier van de Pantanal gezien (moeilijker te spotten dan de jaguar volgens onze gids). En het wordt nog beter, even later zien we ook rode ara's en opnieuw tucans.

In de late namiddag zijn we terug aan het hotel, waar we onmiddellijk overstappen in een busje dat ons naar onze volgende verblijfplaats in de Pantanal brengt. De komende nachten logeren we in fazenda Sao Francisco, een ranch waar er ook een vakantieverblijf is en waar we zullen deelnemen aan een aantal georganiseerde uitstappen. Geen privé gids meer, dus nemen we met spijt afscheid van Marcello.

We brengen onze spullen naar de kamer en maken ons onmiddellijk klaar voor de eerste activiteit, de night safari... We rijden in een grote safari jeep, en de gids vooraan schijnt met een spot de nacht in. Opeens geeft de jeep plankgas, er is een dier gezien op de weg. En dan, we kunnen het amper geloven, staan we oog in oog met een jaguar! Dit is echt super, Emiel blijft maar 'Oh my god' zeggen, vooral voor hem is dit een droom die uitkomt... We hebben zoveel geluk, het is al een hele tijd geleden dat er een jaguar is gezien tijdens een trip.

De rest van de safari zien we nog capibara's, de gele ogen van heel veel kaaimannen, een wolf, een pampaskat, vossen, hertjes, en twee ocelotten, die nu klein bier zijn tegenover de eerder geziene jaguar, tamandua's en opnieuw veel vogels. Dit is echt leuk, nog een keer Afrika staat om deze reden zeker op ons verlanglijstje.

Terug op de Fazenda rest ons enkel nog avondmaal, en daarna duiken we happy ons bed in!

1. Moeke Mieke.:
    9 juli 2015
    Net een dierenparadijs, een andere wereld, om nooit te vergeten!
  2. An:
    17 juli 2015