Thuis

28 juli 2015 - Zemst, België

We zijn weer thuis en de jetlag is bijna verwerkt. Al heeft het deze keer wat meer moeite gekost.

De terugreis is prima verlopen, we hebben allemaal het grootste deel van de meer dan elf uur durende vlucht naar Frankfurt geslapen. Daar zijn we met anderhalf uur vertraging vertrokken naar Brussel, omwille van stormweer. De jongens vonden het prettig om begrepen te worden, al was het zo ook wel gedaan met ongeremd commentaar te geven op alles en iedereen.

Toen we een klein jaar geleden beslisten om op reis te gaan naar Brazilië was het land vrij onbekend voor ons. Het Amazonegebied en Rio, daar weet iedereen wel iets van, maar veel verder reikte onze kennis alvast niet.
Tijdens de voorbereiding steeg onze verwachting, maar ook onze vragen. Wat met de veiligheid, de taalbarriere, en is onze zomer wel het goede seizoen om te gaan, ...? Rijden we een deel zelf met een huurwagen? Een reisschema opstellen voor een groot land als Brazilië bleek ook niet simpel. En dan de kost, met die binnenlandse vluchten en vrij dure overnachtingen.

Ondanks dat hebben we alweer een prachtige reis achter de rug. Brazilië is een mooi land en de Brazilianen gemakkelijk in de omgang en behulpzaam. In de Pantanal en vooral in Foz do Iguacu hebben we regen gehad en was het niet altijd warm maar in Rio en in de twee weken in Bahia hadden we prima weer. En met wat Spaans konden we ons relatief goed verstaanbaar maken.
We hebben zeer weinig niet-Braziliaanse vakantiegangers gezien en kunnen niet goed vatten waarom dat zo was.
Onze hoogtepunten? Voor Emiel de Pantanal met Marcelo en het spotten van een jaguar, voor Louis Rio en vooral met de kabelbaan naar Pão de Açúcar. Dirk houdt het bij de Pantanal en de trip met de huurwagen, en ik bij de Chiapada Diamantina en Salavador.

Nu we terug thuis zijn kunnen we beginnen nadenken over een bestemming voor juli 2016. De jongens zijn overtuigd, zij willen opnieuw naar Brazilië. Zuid- of Midden-Amerika trekken ook mij wel. En Dirk wil naar Namibië en Botswana. Maar misschien wordt het wel Sri Lanka of Indonesië, of nog ergens helemaal anders...

1. Annick:
    28 juli 2015
    Amai Kaat, ik heb genoten van jullie reisverhaal. Je hebt een heel vlotte schrijfstijl en het was leuk om jullie avonturen in Brazilië te volgen!
  2. Magda Maenhout:
    28 juli 2015
    Super dat jullie er tesamen van genoten hebt ;-)