Bye Rio!

3 juli 2015 - Pantanal, Brazilië

Iets na 6 zitten we al aan het ontbijt, want er staat ons een stevige reisdag te wachten...  We nemen de metertaxi naar de luchthaven, en gezien de chauffeur een race rijdt maar dan vooral tegen zichzelf en de ochtendspits nog niet op gang is gekomen staan we er op een kwartier. We nemen nooit risico's, maar nu zijn we wel heel erg vroeg. Het is halfacht en we vliegen pas na 10u. Wanneer we aan de gate zitten te wachten zien we de vermelding dat we ons moeten melden bij de luchtvaartmaatschappij... blijkt dat de vlucht naar Sao Paulo is gecancelled en we met de vlucht van een half uur later mee moeten. We hadden bijna twee uur tijd om daar over te stappen, dus geen probleem. Wanneer we uiteindelijk staan aan te schuiven om te boarden vraagt een man of we hebben gezien dat de gate van onze vlucht is gewijzigd en we staan te wachten op een vlucht naar Belo Horizonte. Niet dus, en met ons de helft van de passagiers. We zetten het op een lopen naar de juiste gate om daar te merken dat deze vlucht nog een meer dan een half uur vertraging heeft. Zo komt onze aansluiting toch stilletjesaan in het gedrang.

Uiteindelijk hangen we dan toch in de lucht (de jongens zijn weer helemaal in het ritme, opstijgen en landen doen ze met hun armen in de lucht zoals in de achtbaan en turbulentie vinden ze net Plopsaland), maar wanneer we landen hebben we nog net een half uur om onze volgende vlucht te halen. Alweer lopen dus maar het lukt, even later ziten we op het vliegtuig naar Campo Grande. Aangekomen daar blijkt onze bagage ook mee, en dat met de krappe overstaptijd...

We hebben onze Pantanal trip integraal bij Explore Pantanal geboekt, en worden opgewacht en naar de auto gebracht die ons naar onze eerste overnachtingsplaats, Parque Hotel Passo do Lontra, zal brengen. We maken een welgekomen tussenstop in Miranda, gezien we door de vliegtuigperikelen nog geen tijd hebben gehad om te lunchen. Ondertussen valt de regen met bakken uit de lucht (en dat tijdens het droge seizoen hier, geen idee hoe dat moet zijn tijdens het regenseizoen).

Rond 18 uur en in het aardedonker arriveren we op onze eindbestemming. Het hotel is gelegen langs Rio Vermelho in het midden van de jungle en een prettige plaats, met allemaal houten huisjes die met elkaar en het restaurant zijn verbonden met plankpaden. Morgen gaan we op onderzoek uit, nu schuiven we enkel nog aan voor het diner...